متن سخنرانی مدیرعامل پلتفرم گردشگری اتاقک به مناسبت نشست خبری

علی طالشی، کارشناس حوزه گردشگری و مدیرعامل پلتفرم اتاقک، در مقدمه‌ی نشست خبری تحلیلی صنعت گردشگری ورزشی کرونا دیدگاه خود را بیان کرد.

در ابتدای این نشست که در تاریخ ۱۸ شهریور ماه و به صورت آنلاین برگزار شد وی سخنرانی زیر را ارائه داد:
با سلام خدمت دوستان و اهالی محترم رسانه
امروز یک روز عادی نیست، یکی از مهم‌ترین اتفاقات اقتصادی، فرهنگی و محیط زیستی کشور در سایه کرونا در حال وقوع است و برای آن امروز کنار هم جمع شده‌ایم تا هرگونه کمکی برای جلوگیری از فاجعه می‌توان کرد انجام شود و فرصت‌هایی هم که برای رشد هست به جامعه گردشگری کشور معرفی شود.
اما وقتی در مورد صنعت گردشگری صحبت می‌کنیم به نظر من جایگاه آن را در کنار سایر صنایع قرار دادن، اجحاف به میلیون‌ها کسب و کار کوچک و آدم‌های عادی فعال در این صنعت است.
صنعت گردشگری زاده‌ی سفر است و سفر یک مقصد نیست بلکه خود زندگی است و زیستن بدون سفر یک زندان است. بشر هزاران سال برای رسیدن به جایگاهی که امروز در تلاش برای تصاحب آن بود تلاش کرد تا زندگی خود را در آزادی سفر تجربه کند و برای خلق تجربه‌ای بهتر در آن ابزارهایی را خلق کرد که به سرعت و سادگی و با رفاه بهتر، تجربه خوبی از سفر خلق کند.
قرار است در این کنفرانس خبری با آماری از وضعیت کرونا و گردشگری بگویم ولی می‌خواهم قبل از اینکه بگویم کرونا چه بلایی بر سر صنعت گردشگری آورد لازم است کمی از خود سفر بگویم.
اگر سفر نبود انسانِ امروز با این همه رشد و پیشرفت هم نبود و با جوامع محصور در کلونی‌های خود، هیچگاه چنین دنیایی را شاهد نبودیم و هرچه ابزار و امکانات سفر بیشتر شد، رشد جامعه‌ی بشری در جهان هم تسریع شد و هرجایی از دنیا که در فراهم کردن این زیرساخت‌ها عقب ماند، از قافله‌ی رشد عقب ماند.
سفر چه ماهیت تفریحی داشته باشد و چه ماهیت کسب‌وکار و تجارت، در طی هزاران سال، صنعت امروز گردشگری را شکل داد که به یکی از مهم‌ترین و اثرگذارترین صنایع جهان برای رشد و پیشرفت جوامع بدل شد.
صنعت گردشگری چند خصوصیت مهم دارد که آن را بدل به یکی از مهم‌ترین ارکان رشد جوامع کرده است که اگر آن را درک کنیم، متوجه می‌شویم که چه اتفاقی در این ۶ ماه به خصوص در ایران افتاده است.


اول اینکه گردشگری یکی از بزرگ‌ترین صنایع جهان است که برای بسیاری از کشورهای جهان به عنوان مهم‌ترین و درآمدزاترین صنعت کشور عمل می‌کند. اگرچه ایران در این بین از قافله‌ی گردشگری جهانی عقب افتاده اما لازم است روندهای اثرگذاری این صنعت را از سه بعد در ایران بررسی کنیم.
از بعد افتصادی، از اوایل دهه‌ی ۸۰ در کشور که مردم با گردشگری محلی و داخلی به واسطه‌ی تورهای تفریحی و ظهور اینترنت آشنا شدند، دیگر مقاصد گردشگری تنها سواحل شمال و جنوب و شهرهای بزرگ نیست بلکه کم‌کم اقتصادی شکل گرفت که تبدیل به شریان‌ها، رگ‌ها و مویرگ‌های رشد اقتصادی در جوامع کوچک و محلی شد.
این جریان اقتصادی که به نوعی سرریز درآمد مناطق شهری و پردرآمدتر به مناطق کمتر توسعه یافته و روستایی بود، با خود نه فقط درآمد برای جوامع محلی و کسب‌وکارهای مستقر در آنها فراهم کرد بلکه به عدالت اقتصادی و توسعه مناطق کمتر توسعه یافته کمک کرد.
این روند حتی باعث ایجاد روند مهاجرت معکوس هم شد و کسانی که برای کار به شهرهای بزرگ می‌رفتند، در شهرها و روستاهای خود با راه‌اندازی کسب‌وکارهای کوچک که نماد آن اقامتگاه ها و بومگردی ها بود اقدام به کارآفرینی هرچند در مقیاس کوچک بودند.
چقدر در این مدت، خانه‌های متروک برای اقامت مهمانان بازسازی شد و چقدر کسب‌وکارهای حاشیه‌ای آنها توانستند با تکیه بر درآمد گردشگران داخلی، زنده بمانند و رشد کنند.
اثر این روند در ایران تنها مالی و اقتصادی نبود به حفظ و رویندگی فرهنگ محلی نیز کمک کرد، و خرده‌فرهنگ‌هایی که در سایه مهاجرت به شهرهای بزرگتر در حال نابودی بودند زنده شدند ونه تنها دیگر خود را در سایه هضم در دل فرهنگ رایج و شهری نمی دیدند، بلکه به خود افتخار هم کردند و آن را در رسانه‌ها به اشتراک گذاشتند. بودن در این خرده فرهنگ‌ها و جوامع دیگر باعث پیش‌فرضِ عقب افتادگی و ضعف نبود، بلکه باعث رشک و حسادت و حتی برانگیخته شدن حس نوستالژیک جامعه شهری هم شد.
از بعد محیط زیستی این روند باعث حفظ و نگهداری و مشارکت جوامع محلی از ذخایر طبیعی و طبیعت هم شد و به خصوص صنعت بومگردی و اقامتگاه های اقتصادی که رونقشان به طور مستقیم وابسته به محیط اطراف است، بیشترین نقش را در این امر ایفا کرده است.

دوستان و همراهان عزیز رسانه‌ای

امروز همه‌ی ما در خانه‌ها و محل کارهایمان در شهرها، از عوارض مبارزه با کرونا در امان نبوده‌ایم. از بیماری که متاسفانه جان هزاران نفر از هموطنان ما را گرفته تا بیکاری و مشکلات اقتصادی و استرس‌های تنهایی و سفر نرفتن.
اما آن وجهه از اثرات کرونا که هنوز مخفی مانده و از معرض دید اکثر ما پنهان مانده، اتفاقی است که برای میلیون‌ها ایرانی شاغل در کسب‌وکارهای کوچک گردشگری در شهرهای کوچک و روستاها افتاده است.
طبق آماری که به شما ارائه می‌کنم، حتی پس از واکسیناسیون گسترده و کاهش ابتلا به کرونا صنعت گردشگری تا سال‌های سال تحت تاثیر ویروس کرونا خواهد بود و عادات سفر هیچگاه به قبل باز نمی‌گردند و به همین دلیل به جرات می‌گویم اگر هرچه سریعتر ابعاد اقتصادی، فرهنگی و محیط زیستی آن بررسی نشده و اگر همین امروز تمامی مسئولین، کارشناسان و کسب‌وکارهای بزرگ ملی، برای آن اقدامی نکنند، باید منتظر فاجعه‌ای بزرگ در کشور بود ولی از طرفی دنیایی از فرصت‌ها در سایه‌ی تغییر عادات سفر همچون تغییر اجباری از گردشگری بین‌المللی به داخلی و سفرهای نزدیک ایجاد شده است.


اگر حواسمان نباشد فاجعه نه تنها در کوتاه‌مدت و میان‌مدت باعث مهاجرت به شهرها و حاشیه‌نشینی می‌شود بلکه از نظر فرهنگی باعث از بین رفتن دستاورد دو دهه رشد و بالندگی جوامع محلی در سایه گردشگری محلی شده و سپس محیط زیست ما نیز قربانی بلند مدت آن خواهد بود.
پلتفرم اتاقک، به عنوان بزرگترین سامانه رزرو اقامت‌گاه و خانه‌های بومگردی در کشور، سال‌هاست با هزاران هزار کسب و کار کوچک محلی در کشور در ارتباط نزدیک است و ما از نزدیک مشکلات و مسائل آنها را می‌بینیم و درک می‌کنیم. خانواده‌ی کوچک رودباری را می‌بینیم که از زلزله‌ی سال ۶۹ تنها بازماندگان آن خانواده‌اند و امروز به لطف گردشگری محلی و بومگردی یک کسب‌وکار کوچک خانگی دارند و به فردا امید دارند. ده‌ها خانواده نسل دوم و سوم از یک خانواده مهاجر از روستا به شهر را داریم که به روستای مادری اجداد خود برگشته‌اند و میزبان مسافران از سراسر ایران و جهانند. صدها خانواده را داریم که داشته‌هایشان را صرف بازسازی خانه گلی و قدیمی خود برای استقبال از مسافران کرده‌اند.
این جامعه، جامعه‌ی خاموشی است که نمی‌بینمشان و صدایی از آنها نیست. آنها امروز تنها هستند و نیازمند یاری. البته یاری به آنها از جنس وام و کمک بلاعوض، تنها مسکنی است که این روزها همان هم از اکثرشان دریغ شده، اما کمک ما به آنها باید از جنس توانمندسازی و برناه‌هایی همچون رزرو سفر برای آینده‌ای نه چندان دور باشد.
این همان جایی است که ما در پلتفرم اتاقک، از روز اول رسالت خود را برای آن قرار دادیم و امروز قرار است با افتخار اعلام کنیم که در طی این بحران، که همه‌ی کسب‌وکارهای مرتبط با کاهش درآمد مواجه شدند، ما با سرمایه‌گذاری بیشتر و استفاده از خلاقیت تیم کارآفرین جوان ایرانی، نه تنها تلاش کردیم که محصولی بهتر برای مسافران و صاحبان اقامتگاه ها برای آینده فراهم کنیم، بلکه به مسئولیت اجتماعی خود در طی این بحران عمل کنیم.
ارائه راهکار اتاقک پاک، توسعه و سرمایه‌گذاری بر محصول، اجرای کمپین مراقب هم باشیم، اجرای کمپین سفر به وقتش و در آخر رونمایی از مسابقه فیلم کوتاه موبایلی بوم که در ادامه مطرح خواهد شد، نمادی از امید ما برای کمک به رشد صنعت گردشگری و کسب وکارهای کوچک محلی است که در سایه کرونا و پس از آن بتواند نویدبخش روزهای بهتر باشد.

در ادامه این نشست تحلیل و آمارهای متنوعی از این صنعت در ایران ارائه شد که در خبرهای بعدی این نشست اطلاع‌رسانی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *